Overthrow: America’s Century of Regime Change from Hawaii to Iraq

Stephen Kinzer

  

نویسنده: استیون کینزر

زبان کتاب: انگلیسی

موضوع: سیاست خارجی آمریکا / تاریخ آمریکا

عنوان فارسی: براندازی، روایت یک قرن عملیات تغییر رژیم توسط آمریکا از هاوایی تا عراق

مترجم: محمدحسین آهویی

ناشر: ثالث

سال چاپ در ایران: ۱۳۸۷

(چند ترجمه دیگر از این کتاب منتشر شده است)

«کینزر کتابی مفصل، پرشور و قانع‌کننده نوشته است که چند فصل آن سرعت و هیجان یک تریلر خوب را دارد…»

آنتوان لیون
(نقد کتاب نیویورک تایمز)

 

درباره کتاب

استیون کینزر، خبرنگار و نویسنده نیویورک تایمز، این بار روایتگر نقش آمریکا در سرنگونی دولت‌های جهان است. بسیاری آغاز عملیات تغییر رژیم را به جرج بوش نسبت می‌دهند، اما قدمت این فرآیند سیاسی به بیش از صد سال می‌رسد؛ از زمانی که سلطنت هاوایی در سال ۱۸۹۳ میلادی با دخالت و نفوذ آمریکا سقوط کرد. بنابراین مدت‌هاست که سرنگونی و براندازی بخشی جدانشدنی از سیاست خارجی ایالات متحده به شمار می‌رود.

براندازی داستان سیاست‌مداران، جاسوسان، فرماندهان نظامی و مدیرانی را بازگو می‌کند که با بهانه‌های مختلف برای ایجاد تغییرات اساسی در سیاست و ساختار حکومتی دیگر کشورهای جهان، از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. نویسنده با بازبینی و بررسی این عملیات‌ها به‌عنوان زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته و نه صرفاً یک سلسله حوادث بی‌ربط، سعی می‌کند تا حلقه مشترک همه آن‌ها را کشف و به مخاطب معرفی کند؛ اینکه چرا آمریکا دست به چنین اقداماتی می‌زند و پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت این سلسله عملیات چه خواهد بود.

در این کتاب، از نگرگاهی جذاب و مهیج در کشورهای کوبا، هاوایی، ویتنام، شیلی و عراق و… تاریخ روایت و ناگفته‌هایی نیز از میان آن آشکار می‌شود.

«هاوایی در میانه تقابلی حماسی بین سنت و مدرنیته قرار داشت. فرهنگ قبیله‌ای وابسته به زمین تحت فشار ناشی از توسعه بی‌وقفه صنایع شکر، در حال فروپاشی بود. چند خاندان آمریکایی و اروپایی به شکلی موثر، اقتصاد و دولت را کنترل می‌کردند؛ دولتی که حاکمیتش از طریق ساسله‌ای از پادشاهان بومی با تاثیری اندکِ بیش از یک مقام تشریفاتی اعمال می‌شد. این سیستم برای افراد سطح بالا و نخبگان به‌خوبی کارآیی داشت اما مرمان بومی را در سرزمین خودشان به فرودستی کشانده بود. به عبارت دیگر ثروتمندها ثروتمندتر و فقرا فقیرتر می‌شدند.

ملکه لیلیوکالانی از جمله کسانی بود که آرزو داشتند نوعی تعادل و توازن برقرار کنند. او در همان روز چهاردهم ژانویه اعضای کابینه خود را به منظور تهیه بیانیه‌ای تکان‌دهنده فراخواند. او در نظر داشت قانون اساسی تازه‌ای اعلام کند که به موجب آن تنها شهروندان هاواییایی بتوانند رای بدهند، قید و شرط دارا بودن املاک وسیع برای حق رای از بین برود و قدرت برگزیدگان غیربومی به‌شدت محدود شود.

وزرای چهارگانه کابینه ملکه وحشت‌زده و مبهوت شدند. آن‌ها هشدار دادند که آمریکایی‌های مقیم هاوایی هرگز این قانون اساسی را نخواهند پذیرفت…»

 

نویسنده

استیون کینزر

نویسنده، روزنامه‌نگار، استاد دانشگاه

ملیت: آمریکایی


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *