آمریکا سالهاست که برای خود، قانون ممنوعیت صادرات نفت خام وضع کرده و به قولی، این منبع ارزشمند و محدود را احتکار کرده و به غارت منابع نفتی سراسر جهان مشغول است. تا جایی که صدای دیگر کشورها درآمده و این قانون، در چارچوب توافقات تجارت آزاد، زیر سوال رفته است. به نقل از خبرگزاری رویترز؛ امروزه آمریکا با فشار روزافزون بین‌المللی برای کاهش ممنوعیت دیرینه صادرات نفت خود مواجه شده است و این فشار تا حدی است که کره جنوبی و مکزیک نیز به جمع کشورهای اتحادیه اروپا در زمینه‌ اعمال فشار برای از سرگیری صادرات نفت آمریکا پیوسته‌اند.

سه منبع آگاه در کره جنوبی به رویترز گفتند: یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های کره جنوبی مذاکرات خود را با دولت این کشور در خصوص تشویق دولت آمریکا به بهره‌برداری از این میادین آغاز کرده است. “پارک گئون هیه” رییس جمهور کره جنوبی نیز در دیدار با نمایندگان کمیته انرژی مجلس نمایندگان آمریکا گفته: بهره‌برداری از نفت شیرین فوق سبک مناطقی نظیر تگزاس و داکوتای شمالی یک اولویت به‌شمار می‌رود.

رییس جمهور کره جنوبی در دیدار با جو بارتون، مارشا بلک برن از ایالت تنسی و لئونارد لنس از نیوجرسی ابراز امیدواری کرد که گنگره آمریکا به صدور مجوز صادرات میعانات آمریکا به کره جنوبی و توسعه ذخایر گاز شیل این کشور کمک کند.

صاردات نفت آمریکا مورد استقبال کره جنوبی قرار خواهد گرفت که بیش از ۹۷ درصد نیاز انرژی خود را وارد می‌کند و برای کاهش خرید نفت تحت فشار قرار گرفته است. ایران زمانی اصلی‌ترین تامین‌کننده نفت کره جنوبی بود.

همچنین مکزیک مشتاقانه منتظر پاسخ وزارت بازرگانی آمریکا درباره‌ امکان صادرات نفت این کشور است و اتحادیه اروپا نیز خواستار این شده که صادرات نفت و گاز طبیعی آمریکا در قرار‌داد تجاری با واشنگتن موسوم به “توافقنامه همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری ترانس‌آتلانتیک” لحاظ شود. مکزیک به دلیل کاهش ذخایر خود تشنه نفت وارداتی است. خوزه مانوئل کررا رییس اجرایی شرکت پی ام آی کامرسیو اینترنشنال (بازوی تجاری شرکت نفتی دولتی پیمکس مکزیک) به رویترز گفته: این شرکت در حال گفتگو با مقامات دولتی و فروشندگان احتمالی درباره شروع صادرات نفت است.

***

بدیهی است که وابستگی به یک منبع خطرات زیادی دارد. کاملا واضح است که کاهش منابع نفتی جهان یا تعدد منابع نفتی، چه تأثیری بر نوسانات قیمت خواهد داشت…

با اندیشیدن به این موضوع، تا حدودی دلایل وضع قانون ممنوعیت صادرات نفت در آمریکا و احتکار این ماده ارزشمند، مشخص می شود…


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *