با شیوع ویروس کووید ۱۹ و کشیده شدن صدها هزار انسان به کام مرگ، آن هم فقط در طول چند ماه، حالا گزارش هایی در خصوص تقلای اروپائیان برای پیش خرید واکسن کرونا در رسانه های غربی منتشر شده و شواهد و مستندات موجود نشان می دهد که آمریکا و کشورهای اروپایی هر دو در صدد احتکار واکسن کرونا هستند.

در این اقدام، که مصداق عینی «واکسن دزدی» از سوی غرب محسوب می شود، باز هم غربی ها کمترین اهمیت و اصالتی برای تعهدات بین المللی و انسانی خود قائل نیستند.

بر اساس گزارش شبکه «یورونیوز»، اتحادیه اروپا اعلام کرده که  ۴۰۰ میلیون دوز از واکسن بالقوه تولیدی شرکت «جانسون اند جانسون» ایالات متحده را برای شهروندان اروپایی سفارش داده و  اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا درباره پیش توافق با شرکت آمریکایی جانسون اندجانسون گفته: «زندگی شهروندان و اقتصاد ما داشتن یک واکسن مطمئن در برابر ویروس کرونا را ایجاب می کند. مذاکرات [با این شرکت] ما را به این هدف نزدیک می کند.»

کمیسیون اروپا اواسط ماه ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹)  با انتشار سندی با عنوان «استراتژی واکسن» اعلام کرد قراردادهای پیش خرید به ارزش دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو با تولیدکنندگان بالقوه واکسن کرونا امضا می کند.

حال آن که پیش خرید واکسن کرونا، مترادف با «انحصار حق توزیع» این واکسن ارزشمند از سوی دارندگان (خریداران آن) محسوب می شود. از ماه مارس سال ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸)، دولت آمریکا و اتحادیه اروپا با شرکت های دارویی بزرگ دنیا (مانند شرکت سانوفی در فرانسه یا فایزر در آمریکا) و حتی دیگر شرکت های دارویی که در حال تحقیق بر روی واکسن کرونا و طی مراحل اولیه آزمایش و تولید آن بودند، وارد مذاکره و معامله شدند. بر این اساس، اگر این شرکت های دارویی موفق به ساخت و تولید انبوه واکسن کرونا شوند، درنهایت این واکسن در اختیار کشورهایی قرار می گیرد که آن ها را «پیش خرید» کرده اند.

به عبارت بهتر، واشنگتن و اتحادیه اروپا (علی رغم رقابتی که میان این دو بر سر پیش خرید واکسن های کرونا وجود دارد) هر دو در صددند از «واکسن کرونا» به مثابه یک «ابزار قدرت» در نظام بین الملل استفاده کنند. بدون شک زمانی که واکسن کرونا از سوی شرکت های معتبر آزمایشگاهی در جهان، به آمریکا و بازیگران اروپایی پیش فروش شود، دیگر محصولی برای ارائه به دیگر کشورها وجود ندارد. در این صورت تهیه واکسن کرونا توسط کشورهای دیگری که با کووید۱۹ درگیر هستند، در گروی مذاکره با آمریکا و اروپاست. در این مذاکرات، کشورهای غربی از یک سو واکسن های پیش خرید شده خود را با قیمتی گزاف به کشورها ارائه می دهند و از سوی دیگر، میان خود و دیگر کشورها و بر اساس اهداف سیاسی و مطامع و انتظارات خود نسبت به آن ها، دست به معامله می زنند. این در حالی است که مطابق قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در اردیبهشت ماه امسال به تصویب رسید، همه کشورهای عضو سازمان ملل، متعهد به توزیع عادلانه واکسن کرونا (در صورت تولید) در جهان هستند. بدیهی است که این اقدام، علاوه بر این که نقض قانون و مصوبه شورای امنیت محسوب می شود، مصداق یک اقدام غیرانسانی و ضد حقوق بشری می باشد.

از طرف دیگر، به گزارش روزنامه گاردین، گروهی از پزشکان و کارشناسان برجسته از ایالات مجری حکم اعدام درخواست کرده‌اند ذخایر دارویی آرام بخش و فلج کننده احتکارشده برای اعدام را آزاد کنند، چراکه این داروها جزو مورد نیازترین داروها در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های سراسر آمریکاست و می‌تواند جان صدها بیمار مبتلا به کووید – ۱۹ را نجات دهد.

در نامه‌ای که به امضای مشترک متخصصان بیهوشی، داروسازان و اساتید علوم پزشکی رسیده، و به بخش‌های اصلاحات در همه ایالت‌های اجراکننده حکم اعدام فرستاده شده، به کمبود داروهای مورد نیاز برای تنفس مصنوعی بیماران کرونایی که حالشان وخیم است و نمی‌توانند بدون دستگاه نفس بکشند، اشاره شده است.

سه ایالت فلوریدا، نوادا و تنسی فاش کرده‌اند که مقادیر زیادی از داروهای آرام بخش و فلج کننده را برای اعدام احتکار کرده اند. هم اکنون ۹ ایالت از ۲۸ ایالت مجری حکم اعدام در این کشور، پروتکل‌های اعدام را به اجرا می‌گذارند که شامل استفاده از داروهای آرام بخش و فلج کننده شامل میدازولام، وکورونیوم بروماید، روکورونیوم بروماید و فنتانیل می شود که سازمان‌های دارویی از کمبود آن در بیمارستان‌ها خبر داده اند.

***

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از “تیتریک”؛ آمریکا تمام سهمیه عرضه داروی کروناویروس را احتکار می کند و دولت ترامپ با پیش خرید ۵۰۰۰۰۰ دوز بعدی این داروی ضد ویروس از تولیدکننده گیلاد، تقریبا کل عرضه ۳ ماه آینده “رِمدِسیوِر” (Remdesivir  ) را برای خود احتکار کرده و چیزی برای جهان باقی نگذاشته است. اقدامی که تحسین “الکس آذر” وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا را برانگیخته و گفته: “ما می خواهیم تا حد امکان اطمینان حاصل کنیم که هر بیمار آمریکایی مبتلا به کووید۱۹ می تواند این دارو را دریافت کند.”

اما احتکار و انبار رِمدِسیوِر از سوی آمریکا، هشداری برای کارشناسان بهداشت در جاهای دیگر و سایر کشورها مانند انگلستان و کشورهای اروپایی بوده است.

دکتر “اندرو هیل” از دانشگاه لیورپول گفت: “آنها تقریبا به تمام عرضه این دارو دسترسی یافته اند و چیزی برای اروپا باقی نمانده است. رِمدِسیوِر حق امتیاز شرکت گیلاد است و این یعنی هیچ شرکت دارویی دیگری قادر به تولید و عرضه آن نیست.

اگرچه به گزارش رویترز؛ بعد از نگرانی‌های ایجاد شده مبنی بر احتکار واکسن‌ها یا داروهای احتمالی COVID19 توسط چند کشور از جمله آمریکا، و عدم دسترسی کشورهای فقیر به این محصولات، “تدروس آدهانوم” مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO  ) گفته: واکسن‌های COVID-19 باید به صورت یک کالای عمومی در همه جهان در دسترس قرار بگیرند و بسیاری از رهبران کشورها نیز به این موضوع متعهد شده‌اند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *