A People’s History of the United States

(۱۴۹۲-present)

 Howard Zinn

  

نویسنده: هاوارد زین

زبان کتاب: انگلیسی

موضوع: تاریخ آمریکا

عنوان فارسی: تاریخ آمریکا از ۱۴۹۲ تا ۲۰۰۱

مترجم: مانی صالحی علامه

ناشر: اختران / آمه

سال چاپ در ایران: ۱۳۹۰

 

«یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی که تا به حال در طول عمر طولانی مطالعاتی‌ام خوانده‌ام… کتابی فوق‌العاده و بی‌نظیر. کتابی که هر آمریکایی، دانشجو یا هر فرد دیگری باید بخواند؛ هر کسی که می‌خواهد کشورش، تاریخ واقعی آن و امیدش برای آینده را بشناسد.»

هاوارد فاست

 

درباره کتاب

کشتی‌های بزرگ در ساحل پهلو گرفت و کریستف کلمب ماجراجو به خشکیِ سرزمین جدیدی قدم گذاشت به نام آمریکا… احتمالاً برای اغلب ما، این جمله روایتگر آغاز رسمی تاریخ و تمدن این قاره است. درصورتی‌که تاریخ سرگذشت دیگری از این سرزمین را روایت می‌کند؛ داستانی که از رویارویی مهمانان اروپایی با سرخ‌پوستان این قاره کلید می‌خورد و همچنان ادامه دارد.

هاوارد زین در این اثر، برخلاف روش‌های متداول در بازگویی تاریخ، با نثری ساده و روان، رویدادها و حوادث را این بار از نگرگاه مردم عادی روایت می‌کند. مردمانی که برای به دست آوردن حقوقشان تلاش می‌کنند و حتی گاهی دست به مبارزه می‌زنند؛ از مهاجران اروپایی گرفته تا برده‌های آفریقایی، کارگران، زنان و… . در واقع این کتاب نمایانگر وجه متفاوتی از قهرمانان و کاشفان آمریکاست که شاید تا به امروز کمتر به آن پرداخته شده باشد.

خوانش تاریخ در این کتاب از ورود کریستف کلمب به قارۀ آمریکا شروع می‌‌شود و تا دورۀ ریاست جمهوری کلینتون ادامه دارد.

«وقتی ما از قرنی به قرن بعدی و از هزاره‌ای به هزارۀ بعدی گذر می‌کنیم، میل داریم تصور کنیم که خود تاریخ هم مانند تقویمی روزشمار به‌طور چشمگیری تغییر می‌کند. اما تاریخ مثل همیشه با دو نیروی پیش‌رونده به‌سوی آینده حرکت می‌کند؛ یکی به‌طور باشکوهی یکنواخت و هماهنگ و دیگری زمخت و ناموزون اما خلاق و درخشان.»

 

نویسنده

هاوارد زین

تاریخ‌نگار، دانشمند سیاسی، منتقد اجتماعی، فعال ضد جنگ و نمایش‌نامه‌نویس

ملیت: آمریکایی


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *