Deterring Democracy

Noam Chomsky

  

نویسنده: نوام چامسکی

زبان کتاب: انگلیسی

موضوع: روابط خارجی آمریکا

عنوان فارسی: دموکراسی بازدارنده

مترجم: مهوش غلامی

ناشر: اطلاعات

سال چاپ در ایران: ۱۳۷۲

 

درباره کتاب

از جنگ جهانی دوم تا انتهای دوران جنگ سرد، ایالات متحده یکی از ابرقدرت‌های جهان شناخته می‌شد؛ در واقع هم به‌عنوان یک رهبر اقتصادی و هم به‌عنوان یک رهبر نظامی بر جهان حاکمیت داشت. اما با اتمام دوره جنگ سرد و فروپاشی شوروی، این معادلات به هم خورد. آمریکا این رقیب سرسختش را از دست داد و در عوض غول‌‌های اقتصادی جدیدی مقابلش قد علم کردند؛ ابتدا آلمان و بعد هم ژاپن. بنابراین ظهور آمریکا در جایگاه یک ابرقدرت نظامی و افولش در اقتصاد، کشمکش جدیدی را برای ایجاد موازنه مجدد قدرت در جهان آغاز کرد.

چامسکی در این کتاب به بررسی، توصیف و ریشه‌یابی سیاست خارجی آمریکا در قبال کشورهای مختلف بعد از جنگ سرد می‌پردازد، خط‌مشی این کشور را در نظم نوین جهانی تشریح و نتایج فاجعه‌بار این اقدامات را بیان می‌کند؛ اینکه چگونه برای دستیابی به منافعش، بی‌رحمانه وارد عرصه بین‌المللی به‌ویژه کشورهای جهان سوم می‌شود و ملت‌های ضعیف‌تر را به کام نابودی می‌کشاند.

«در واقع یک نظم نوین جهانی در حال شکل‌گیری است که پراکندگی قدرت در قلمرو آمریکا و فروپاشی امپراتوری روسیه و استبدادی که در قلب آن ریشه داشت، از علائم و مشخصات آن است. …این نظم نوین جهانی در حال ظهور بر اساس نوعی نوآوری جدید در به‌کارگیری دیپلماسی خواهد بود؛ یعنی دیگران هزینه دخالت آمریکا برای حفظ نظم را بپردازند.»

«در یک کاریکاتور سیاسی، یک آدم‌برفی با کلاه‌خود و تفنگ ترسیم شده که در زیر نور آفتاب درخشان در حال ذوب‌شدن است، درحالی‌که جرج بوش با قیافه‌ای نگران چتری را بالای سر او نگه داشته تا مانع نور آفتاب شود. روی این آدم‌برفی جنگ سرد نوشته شده و در عنوان کاریکاتور آمده: دائمی نیست؟ پس چه کنیم؟»

 

نویسنده

نوام چامسکی

زبان‌شناس و پدر علم زبان‌شناسی نوین، دانشمند علوم شناختی، فیلسوف، نظریه‌پرداز، مورخ، فعال سیاسی، منتقد اجتماعی، منتقد جدی سیاست خارجی آمریکا

ملیت: آمریکایی


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *