انتخابات در آمریکا

 

نویسنده: داود خوش چشم آرانی / مسعود رضاپور

زبان کتاب: فارسی

موضوع: انتخابات آمریکا

ناشر: نجوای قلم

سال چاپ: ۱۳۹۵

درباره کتاب

معمولاً هر چهار سال، با نزدیک‌شدن به انتخابات آمریکا عبارت‌هایی مثل الکترال کالج زیاد شنیده می‌شود و گاهی سوال ایجاد می‌کند که چرا و چگونه یک نفر با آرای کمتر می‌تواند به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شود؟

ایالات متحده آمریکا یک فدراسیون است و سیستم انتخاباتی آن نیز از الگوی بسیار متفاوتی پیروی می‌کند. این کتاب به بررسی روند انتخاب در آمریکا می‌پردازد و نحوه شکل‌گیری و سازوکار این الگو را به‌تفصیل بیان می‌کند.

«به‌خاطر سیستم فدرالی حاکم بر ایالات متحده، با در نظر گرفتن اینکه باید مردم و ایالت‌ها ستون‌های دوگانه انتخاب رئیس‌جهور باشند، سیستم کالج انتخاباتی تعیین شده است. در این حالت که علی‌رغم پیچیدگی خاص آمریکایی خود، دست‌کم به سیستم انتخابات نیمه‌مستقیم ریاست‌جمهوری تا حدودی نزدیک می‌شود، دو سطح وجود دارد: در سطح اول مردم آمریکا هر چهار سال یک بار در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند و پانصدوسی‌وهفت انتخاب‌کننده را انتخاب می‌کنند و در سطح دوم در دسامبر همان سال انتخاب‌کنندگان به‌نوبه خود رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را انتخاب می‌کنند.»

«قانون اساسی ایالات متحده با قدمتی بیش از دویست سال، قدیمی‌ترین قانون برگرفته از اصول دموکراسی است که در جهان وجود دارد. علت این قدمت به تغییرناپذیربودن قانون اساسی فدرال سال ۱۷۸۷ بازمی‌گردد. درحالی‌که در بسیاری از کشورهای دموکراتیک، قوانین اساسی پیوسته دستخوش بازنگری، اصلاحات و حتی تغییرات بنیادین گشته است.»


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *