وقتی بخواهیم با متولد ۴ ام جولای بیشتر آشنا شویم منطقاً باید بپرسیم پدرش کیست؟

جالب آنکه در پاسخ نمی‌شنویم که پدری ندارد و اتفاقاً تعداد قابل توجهی پدر برایش نام می‌برند که البته روی سه نفرشان تاکید بیشتری دارند.

پیشنهاد می‌کنم قبل از آشنایی با پدران نامحترم این مولود دردسر ساز دوران جدید با طی چند گام ماجراها و وقایع منتج به شکل گیری و بر زمین نهاده شدن این بار را مرور کنیم.

یک، نخستین مهاجران به آمریکا یا پیلگریمزها (Pilgrims) یا پدران زائر که به طمع ایجاد تغییر و تحول در زندگیشان پای به قاره جدید گذاشتند و همراه خود اعتقاداتی در حیطه‌های مختلف را به همراه آوردند.

نظریه شهری بر فراز تپه که همه دنیا آن را بستایند در جایی که تحت تاثیر نیروی بیرونی نباشند، تا بتوانند طبق آیین پیوریتن خود زندگی کنند.

دو، رویکردها و گرایشات یهود مأبانه رواج میثاق نامه‌هایی را برای تعاملات اجتماعی به همراه داشت و زمینه ساز باورپذیری اولین قانون اساسی گردید، نظیر امضای پیمان مِی فلاور، توافقنامه‌ای برای زندگی بر اساس مجموعه‌ای از قوانین عرفی آن هم قبل از آنکه به خشکی پا بگذارند.

سه، آشنایی با سرشتی از حکومت با ساختاری از جنس مجالس ایالتی و به تبع پدیده‌ی رأی و رأی دادن.

چهار، حضور استعمارگرایانه‌ی کشورهای اروپایی با هدف تسخیر بخش‌های بیشتری از این دنیای جدید و البته استخراج فلزات گرانبها و محصولات کشاورزی آن.

پنج، رقابت بین استعمارگرانی چون اسپانیا، فرانسه و انگلستان در سهم خواهی بیشتر از قاره جدید و به تبع، جنگ‌های متعدد بین آنها هم در محدوده آمریکا، هم در سایر مستعمراتشان به خصوص جنگ هفت ساله بین فرانسه و  انگلستان.

شش، تحمیل هزینه‌های ناشی از جنگ بر ممالک تحت استعمار با وضع مالیات‌های سنگین بر هر نوع مراوده‌ای تجاری – تولیدی یا حتی روابط اجتماعی نظیر ازدواج، مواردی نظیر قانون تمبر و قوانین تامچن.

هفت، شروع اعتراضات به مالیات‌های سنگین با کلید واژه‌ی “هیچ مالیاتی بدون حضور نمایندگان وضع نشود” که البته تغییر نسبت جمعیتی مهاجران دمنده‌ی در این اعتراض بود.

هشت، ماجرای چای بُستن یا تی پارتی در بُستن که افرادی در هیأت سرخ پوست‌ها در آمده و بیش از چهل تن چای کمپانی هند شرقی را از داخل کشتی‌ها به دریا ریختند.

نه، شلیک اولین گلوله‌ها در اعتراض به خلع سلاح مهاجر نشین‌ها و ماهیت یافتن عبارت “قربانیان انقلاب”.

ده، نگارش، توزیع و مقبولیت یافتن جزوه‌ای پنجاه صفحه‌ای جهت تحریک و تشویق عامه مردم به پیگیری استقلال، جزوه‌ی حس مشترک نوشته توماس پِین مهاجر تازه وارد از انگلستان، جهت تحریک و تشویق عامه مردم به پیگیری استقلال.

یازده، پیگیری بحث استقلال در مجالس ایالتی و اعلام اینکه مهاجر نشین‌های ایالتی آزاد و از هرگونه وفاداری به انگلستان مُبری هستند، البته ایالت نیویورک در این رای گیری شرکت نکرد.

دوازده، مأموریت دادن کنگره به کمیته‌ای منتخب برای تهیه‌ی سندی برای توجیه آزادی و استقلال و نهایتا آماده شدن اعلامیه‌ی استقلال، امضای اعلامیه استقلال در چهارم جولای ۱۷۷۶.

چهارده، جورج سوم پادشاه انگلستان در اکتبر ۱۷۷۶ اعلامیه استقلال را اقدامی اشتباه، غیر منصفانه و جسورانه از جانب چند رهبر شورشی می‌خواند.

پانزده، بهم پیوستن داوطلبانه ایالت‌ها تحت عنوان یک اتحادیه دائمی و با یک پیمان دوستی استوار و به دور از ایجاد حاکمیتی مرکزی، به وجود آمدن ارتش مهاجر نشین و اتحاد با رقیب انگلستان یعنی فرانسه و حتی اتحاد موردی با اسپانیا برای غلبه بر مشکلات و جنگ‌های احتمالی پیش رو.

شانزده، عدم موفقیت انگلستان در درهم شکستن آنچه شورش خوانده بود، علیرغم داشتن سربازان کافی و داشتن قویترین نیروی دریایی آن روزگار.

هفده، نهایتا تسلیم شدن ارتش بریتانیا در یورکتام در ۱۹ اکتبر ۱۷۸۱ و پیگیری مذاکرات برای عقد پیمان صلح.

هجده، پایان یافتن انقلاب آمریکا پس از ۷ سال نبرد با امضای پیمان پاریس در ۳ سپتامبر ۱۷۸۳ که در ژانویه ۱۷۸۴ به تصویب رسید. و این قرائت رایج از فرآیند پیدایش ساختار حاکمیت فعلی آمریکاست: فرزندی با سه پدر یا شجره خبیثه‌ای شکل گرفته بر روی زمین توسط سه باغبان که آشنایی بیشتر با این پدران یا باغبانان می‌تواند به ما کمک کند که انتظار چه رفتارهایی از این بچه و یا چه میوه‌هایی از این شجره را داشته باشیم.

dorantv.net


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *